Ruzie als leermoment

9 maart 2018

‘Ze sluiten ons buiten!’ Dikke tranen rollen over de wangen van de achtjarige vriend van mijn zoon. Als je hem niet zou kennen, zou je hem een paar jaar ouder schatten. Een jong, openhartig ventje dat nu al bijna dezelfde schoenmaat heeft als ik. Een volgende klasgenoot komt aanlopen met zijn moeder. Ook dikke tranen. Dan volgen mijn zoon en de vierde vriend. Bedrukte gezichten. Gefronste wenkbrauwen wisselen af met uitdrukkingen waarvan af te lezen zou moeten zijn dat ze zich van geen kwaad bewust zijn. Inmiddels staan we met vier moeders tussen deze vier vrienden, elkaar ook vragend aan te kijken. Ik kijk naar de gezichtjes van de jongens en initieer ik het liefst een group hug. Het zou een mooi luizenmoederfragment zijn. Ik houd me in en spreek mezelf zwijgend toe. ‘Niet mee bemoeien Marloes, dit is iets tussen de jongens.’

Ruzie is niet leuk. Het gaat gepaard met negatieve emoties zoals boosheid, frustratie en verdriet. Deze emoties gaan we het liefst uit de weg. Ruzie kan enorm aangrijpend zijn. Vooral volwassenen kunnen er lange tijd door uit het veld geslagen raken. We vergeten daarom snel dat ruzie een functie heeft. Mits je het goed aanpakt, kan ruzie relaties versterken.

Door ruzie goed uit te praten leer je elkaar en ook jezelf beter begrijpen. Wellicht is dat ook één van de redenen waarom kinderen relatief vaak ruzie hebben. Het is onderdeel van hun ontwikkeling. Ruzie biedt gelegenheid om te leren voor zichzelf op te komen, naar elkaar te luisteren en empathie te tonen.

Na enige discussie en de belofte het samen op te lossen verlaten we het inmiddels uitgestorven schoolplein. Het beeld van de dikke tranen blijft dagen op mijn netvlies gebrand staan. En de jongens? Die gaan de volgende dag gewoon weer als dikke vrienden de school door. Tot zich met het volgende akkefietje weer een nieuw leermoment aandient.

 

Bronnen

Mayer, B. (2015). The conflict paradox: Seven dilemmas at the core of disputes. John Wiley & Sons.

Watson, N. (2015). Looking for Trouble: Can educators facilitate learners’ social development during conflicts between peers? Every Child Journal, 4(2), 44-52.

Watson, N. (2018). Can early years’ practitioners facilitate social development during conflicts between young children? New Zealand International Research in Early Childhood Education, 21(1), 17.