Ruzie als leermoment
Ruzie is niet leuk. Het gaat gepaard met negatieve emoties zoals boosheid, frustratie en verdriet. Deze emoties gaan we het liefst uit de weg. Ruzie kan enorm aangrijpend zijn. Vooral volwassenen kunnen er lange tijd door uit het veld geslagen raken. We vergeten daarom snel dat ruzie een functie heeft. Mits je het goed aanpakt, kan ruzie relaties versterken.
Door ruzie goed uit te praten leer je elkaar en ook jezelf beter begrijpen. Wellicht is dat ook één van de redenen waarom kinderen relatief vaak ruzie hebben. Het is onderdeel van hun ontwikkeling. Ruzie biedt gelegenheid om te leren voor zichzelf op te komen, naar elkaar te luisteren en empathie te tonen.
Na enige discussie en de belofte het samen op te lossen verlaten we het inmiddels uitgestorven schoolplein. Het beeld van de dikke tranen blijft dagen op mijn netvlies gebrand staan. En de jongens? Die gaan de volgende dag gewoon weer als dikke vrienden de school door. Tot zich met het volgende akkefietje weer een nieuw leermoment aandient.
Bronnen
Mayer, B. (2015). The conflict paradox: Seven dilemmas at the core of disputes. John Wiley & Sons.
Watson, N. (2018). Can early years’ practitioners facilitate social development during conflicts between young children? New Zealand International Research in Early Childhood Education, 21(1), 17.