De geheimen van het succes van Edwin Evers
Jezelf zijn, hoe doe je dat?
Geloofwaardigheid en sympathie hebben zonder twijfel bijgedragen aan het succes van Edwin Evers. We dichten hem deze kenmerken toe op basis van zijn imago van authenticiteit. Hij komt normaal over en is gewoon zichzelf, ongedwongen en in zijn element. Dat is aanstekelijk en daarom prettig om je dag mee te beginnen. Edwin Evers kan zo zijn, omdat hij doet wat hij wil, al jarenlang. Mensen bewonderen dit en streven hetzelfde na. De vraag wie we nu echt zijn en wat we precies willen blijkt echter, gek genoeg, niet altijd makkelijk te beantwoorden. Mensen zitten vol tegenstrijdigheden. We willen van alles, maar het valt ons zwaar daarvoor moeite te doen. Als we doordrongen zijn van dat iets de moeite waard is, zetten we makkelijker door. Zo is het ook voor Edwin Evers gegaan.
Motivatie
Edwin Evers is zo succesvol geworden, omdat hij ‘koppig heeft weten vast te houden aan zijn dromen’, aldus zijn broers in de KRO reportage Profiel uit 2008. Het begon dus met een droom. Die droom bleek voldoende concreet om er met een ijzeren discipline voor te gaan. Zonder dat hij het wist, heeft Evers het principe van mentaal contrasteren toegepast: hij heeft zich een duidelijk beeld van de toekomst voorgesteld en vervolgens alles gedaan om dat beeld te verwezenlijken. Doordat hij precies zijn doel kende, had hij de motivatie die nodig was er voor te gaan en door te zetten. Door die motivatie voelde de energie die hij er in moest steken niet als moeite, of in elk geval als draaglijke moeite.
Geloof in eigen kunnen
Naast een ijzeren discipline moet er vanaf het prille begin een bepaald geloof in eigen kunnen zijn geweest bij Evers. Zelfs terwijl mensen in zijn omgeving aangaven er een hard hoofd in te hebben, zette hij zijn plannen door en ondernam hij acties die uiteindelijk leidden tot zijn succes. Hoewel hij bekendstaat als een ingetogen en bescheiden mens, had hij het zelfvertrouwen dat nodig was om door te zetten, tegenslagen te trotseren en te groeien. Aangemoedigd door zichzelf, mensen in zijn omgeving, kijkend naar collega’s waarmee hij zichzelf kon vergelijken en opererend met zelfbeheersing en nuchterheid bewandelde hij de weg die hij wilde bewandelen.
Impression Management
Edwin Evers is het levende bewijs dat bescheidenheid een mens siert en dan vooral als het oprechte bescheidenheid is. Hij toont dat bescheidenheid en zelfvertrouwen hand in hand kunnen gaan. Hoewel we leren dat we vooral een goede indruk maken als we ons zelfverzekerd voordoen, blijkt een bescheiden indruk op de lange termijn effectiever te zijn. Bescheiden mensen worden over het algemeen aardiger en geloofwaardiger gevonden dan mensen die meer hun zelfvertrouwen etaleren. Je bescheiden voordoen werkt het beste als bescheidenheid ook daadwerkelijk in je aard ligt, wat bij Edwin Evers duidelijk het geval is.
Invloed
Uiteindelijk is Edwin Evers de meest invloedrijke radio dj van ons land geworden. Dit is geen toeval, maar het gevolg van een zestal specifieke kenmerken. Zoals gesteld, geniet hij veel sympathie. Daarnaast heeft hij een enorme gunfactor. Hij heeft veel voor anderen gedaan en daarom doet men graag iets voor hem. ‘Als Evers belt, dan neem je op’, aldus meerdere vrienden van de show. Dit is duidelijk de werking van het wederkerigheidsprincipe, één van de meest krachtige beïnvloedingsmechanismen die we kennen. Ten derde wordt Evers geroemd om zijn professionaliteit en gezien als een autoriteit in dat wat hij doet. Hij is daarnaast consistent en committed in wat hij doet en hoe hij het doet. Evers is Evers. Heerlijk voorspelbaar en alsnog voldoende verrassend door alles wat hij weet te creëren. Hoe knap als je die vertrouwdheid weet te creëren zonder dat het saai wordt. Niet voor niets was zijn programma jarenlang koploper op de radio, wat tevens het vijfde kenmerk van beïnvloeding is: sociale bewijslast. Iedereen luisterde naar Evers, dus luisterde iedereen naar Evers… En ten slotte, beïnvloedingskenmerk nummer zes: schaarste. Er is maar één Edwin Evers.
Bronnen
Cialdini, R. B. (2009). Invloed. De zes geheimen van het overtuigen. Boom uitgevers Amsterdam.
https://www.2doc.nl/speel~KRO_1308613~edwin-evers-profiel~.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/23/je-ware-zelf-dat-bestaat-niet-a2756312